Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Az írásról ...

2010.10.03

Mikor írt utoljára kézzel?

Egy előadást hallgattam a múltkor. Az előadó fontos és érdekes dolgokról beszélt. Laptop nem volt nálam, ezért füzetet és tollat vettem elő, hogy jegyzetelni kezdjek. Bevallom, az első pillanatban nagyon különös érzés kerített hatalmába, úgy éreztem, hogy valahogy furcsán áll a kezemben a toll, nem akarja követni a gondolataimat.

Nem használok kézírást

Hamar rájöttem, mi a baj. Mikor jobban belegondoltam, rájöttem, hogy több, mint egy éve írtam utoljára kézzel. A mindennapokban tollat csak az aláíráshoz használok, minden mást számítógéppel írok. Számítógépbe jegyzetelek, számítógéppel írom a leveleimet, számítógéppel írok cikkeket, sőt, még rajzaimat is számítógéppel készítem.

Elszomorodtam, hiszen szerettem a kézírást. A betű formálása, alakítása, a leírt szöveg karaktere kifejezte a személyiségem. Aztán a kezem, az ujjaim hamar visszataláltak a régi ritmusba, és pár perc után már ugyanúgy szántották a papírt, mint annak idején.

És Ön?

Ön mikor írt utoljára kézzel levelet? Vagy netán csak egy képes levelezőlapot?

Lassan már csak akkor veszünk a kezünkbe íróeszközt, ha valamilyen iratot alá kell írnunk. Vagy már akkor sem? Hiszen már megszületett az elektronikus aláírás is!

Miért fontos?

Miért fontos az írás, hisz ott a számítógép!?

A szakemberek a 80-as években, a számítógépek felgyorsult ütemű térhódításával, az írás szerepének változását, a kézírás korábbi jelentőségének elvesztését sugallták. Így az írástanulással, az írás képességének vizsgálatával foglalkozó kutatások is alulmaradtak az olvasás vizsgálatával szemben. Milyen érdekes, hogy épp az olvasáskutatások során vált nyilvánvalóvá e két terület elválaszthatatlan összetartozása, az írástanulás folyamatának feltárása.

Az írás tanulására szellemileg és fizikailag is meg kell érni!

Írásbeli érettség

Az írás képességének kialakulásában az élettani tényezőknek óriási szerepük van.

Hiába erőltetnénk az írástanulást, ha:

- gyermekünk még nem képes a hallott szavakat felépítő hangok elválasztására

- keze még nem képes az írásmozdulatok kivitelezésére.

A gyermeki kéz az életkor előrehaladtával - a csontrendszer és az idegrendszer fejlődésével, na meg a gyakorlásokkal - egyre pontosabb mozdulatokra képes. A vizsgálatok azt mutatják, hogy a gyerekek öt és hétéves koruk között "érnek meg" az írásra.

Fejlődik

Az iskoláskor előtti író-rajzoló mozgás fejlődésében Ön is megfigyelheti a következő szakaszokat:

Amikor csemeténk először vesz író-rajzoló eszközt a kezébe, azt élvezi, hogy nyomot hagy a papíron. (Veszélyes kor! Ezt az örömöt anya rúzsával a fehér falra húzogatva is megszerezheti magának!  És természetesen minden eszközzel, ami bármin nyomot hagy! )

A szakemberek ezt úgy mondják, hogy a ceruzanyom dominál a vonalvezetés fölött - vagyis még semmit nem akar ábrázolni.

Kitalálom, mit rajzoltam

Később már a vonalvezetés is kezd szerepet kapni. A kialakított alakzat még nem ismerhető fel, de a gyermek már megnevezi, mit rajzolt, vagy velünk együtt próbálja kitalálni, mit ábrázolnak a kesze-kusza vonalak. Szaknyelven: ebben a szakaszban a képzelet irányítja az értelmezést.

A következő szinten az ábrázolt tárgy kezd felismerhető lenni, a vonalvezetés is ügyesebb, biztosabb. Megjelenik az úgynevezett kváziírás, amikor a gyermek már betűutánzásokat is próbál kialakítani.

A fejlődési szakasz végére lányunk-fiunk már egyértelműen megnevezi, mi az, amit lerajzolt. Ezzel együtt a felismerhetőség is eljut a tárgy megfelelő ábrázolásához. Az íráskészség néhány betűnek emlékezetből való leírásában (esetleg felismerésében), néha egy-egy szó leírásában nyilvánul meg.

Két év is lehet a különbség

A kutatók megállapították, hogy ez a fejlődési folyamat csak hétéves korban fejeződik be. Iskolába lépő gyerekek között plusz-mínusz két év különbség is lehet az írásmozgás-koordináció tekintetében! (Viszont ha ennél nagyobb eltérést tapasztal, minél előbb forduljon megfelelő szakemberhez!)

Türelem!

Legyen tehát Ön is türelmes! Sok szülő éppen a siettetéssel veszi el - az amúgy örömmel firkálgató, rajzolgató - gyermeke kedvét a rajzolástól, vagy akár még attól is, hogy bármiféle író-rajzoló eszközt a kezébe vegyen!

Tudomásul kell vennünk, hogy az írómozgás irányításának képessége életkorfüggő, 7 éves korban alakul ki minden ép gyermeknél. Ki kell várni az érési folyamat befejeződését.

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.