Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Nehézkes matematika

2010.07.22

Mi állhat a nehézkes matematikatanulás hátterében?

Nyelvi nehézségek

A matematikának sajátos szókincse van: kisebb, nagyobb, nem kisebb, nem nagyobb, kisebbítendő, kivonandó, összeg stb. Ha gyermeke "lexikonából" hiányoznak ezek a szavak, nem fogja megérteni a matematikai feladatokat. Mit tehet? Használják otthon matematikatanulás közben ezeket a szavakat, így hamarabb beépülnek gyermeke szókincsébe.

Gondolkodási nehézségek

A szabályok megértéséhez elvont - nem tárgyi - gondolkodás szükséges. Az elvonatkoztatási gyengeséggel függnek össze az alapműveletek megtanulásának nehézségei. Hogyan segíthet gyermekének? Rajzolják le, vagy játsszák el a feladatot, ezzel segítve annak megértését.

Tájékozódási problémák

A számítások elvégzésének meghatározott sorrendje van. Ha bizonytalanul tájékozódik gyermeke, előfordulhat, hogy nem tudja helyesen elvégezni pl. a 9-4 műveletet, mert lehet, hogy ő 4-9-nek olvassa és így értelmezi. Hogyan előzheti meg ezt a problémát? Már óvodás kortól figyeljen oda, hogy gyermeke játéka során mindig balról jobbra tevékenykedjen (pl. így rakja egymás mellé a kisautókat). Ha iskolába kerül, akkorra már természetes lesz számára a balról jobbra haladás.

Figyelmi problémák

Tapasztalataim szerint a számolási zavarral küzdő tanulók gyakran figyelemzavarral küzdenek. Leggyakrabban a figyelem koncentrációja sérült: képtelenek huzamosabb ideig egy dologra koncentrálni. Természetesen ezen is lehet segíteni: iktassanak a feladatok közé gyakorlati, játékos cselekvéseket, vagy váltsanak más tevékenységre. Például próbálják ki a "TEST-PONTOK" elnevezésű játékot. Játékszabály: Osszák fel pontokra a test különböző részeit - 2 pont lábak, 2 pont térdek, 2 pont kezek, 2 pont könyökök, 1 pont homlok. A játékvezető pontokat mond: "A földet érintheti 6 pont!" Ekkor térdre kell ereszkedni (2 pont) úgy, hogy a könyökök (2 pont) és a kezek (2 pont) is érintsék a földet. Így adódik össze a 6 pont.

A számolási zavart előrejelző tünetek óvodáskorban

A gyerekek kompenzáló-képessége gyakran megnehezíti a részképesség-zavarok felismerését. Egyes kiemelkedő képességek ugyanis elterelhetik a figyelmet a háttérben meghúzódó problémáról. Az is előfordulhat, hogy más megoldási módot talál ugyanannak a feladatnak a megoldására, s a "felületes" szemlélő csak azt látja, hogy jó az eredmény. Nem is gyanakszik semmiféle gondra.

Hogy melyek lehetnek azok a jelek, amelyek előre jelezhetik a számolási nehézséget? Például az ügyetlen, összerendezetlen mozgás. Tanítványaim körében gyakran tapasztalom, hogy nem szeretnek részt venni a testnevelés órákon, suta a mozgásuk. Szüleik gyakran arról mesélnek, hogy gyermekük soha nem érdeklődött a számok iránt, nem számolgatott, nem szeretett verset tanulni. Gyurmázástól, rajzolástól, színezéstől, puzzle-kirakástól mindig idegenkedtek.

Az egész életre kiható kudarcok, szorongások megelőzésének érdekében fontos lenne, ha már az óvodáskorban felfigyelnének ezekre a problémákra, elkezdődhetne a probléma feltárása, megoldása szakember (logopédus) irányításával.

 

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.